Monday, April 15, 2013

genap setahun prisiwa kemalangn yg meragut nyawa adikku...tringt ak..ble ak adlh orng prtam mnrima pnggilan mngenai kmlngn trsbt..ak bru hbis klass...mmg msa tu ak nk blik kg nk amk kamera ngn beg ntuk pi melaka wt tugasan enterpertation...x sngka pnggiln pkl 12 tnghari tu adlh pnggilan dr rkn addku..yg mngatakn adkku xcident..ak bru shj mnghubungi adikku mngenai antivirus,dn bru shj brjmpa dgn dia 2 mnggu sblm tu..mcm dia crita kt ak..yg plik yer die brcrita nk renovate umh ngn bwk mak pi hji..x sngka tu ler pesnn trakhr die...ak blik ptg tu ngn kang ijal...ak x bgtau lg..tp kang ijal dpt tau dr kang maman,kang maman tepon die...ak ingtkn arwah hanya kmlngn kcl..tp x sngka..kmlngn tu mnybbkn kmatian die..tp sgala2 yer dh d tkdrkn..

Saturday, December 15, 2012


AKTIVITI ELLA

mggu ni adalah mggu t'akhir ella ad kt usim ni..heheh..sbnr ny nk kte pas ni ella nk blk kg la..hehehe..srnok ny la....x sbr nk blk kg...rndu kt fmily gn kg..heheh..
ok la..spnjg ella ad kt usim ni..x pnh nk blk sbb ad je aktiviti ny..hehehe..
jom ikut satu-persatu aktiviti ku..hehehe...


2-4 dec 2012: b'gmbr b'sme group alpha di PUSPA, N9
 program ni la yg m'buatkn ella kne blk nilai lebih awal b'bnding gn kwn2 yg len..tp xpe la..ad hikmah ny..ad kebaikan ny..mcm2 aktiviti yg ella wt..pling best adalah memasak..wlupun ella xpndai msk tp atas ajaran org kt c 2,ella leh la wt ckit2..heheh..best2..



7/11/2012: ni la aggota2 sispa..1 batalion ni..tp ni pun x sume ad di FAKULTI EKONOMI DAN MUAMALAT, USIM

ni group ella je..charlie..jd la wlupun ni je yg ad..heheh..
ni gaya bebas..ad je idea ny dorg ni..





16-18/11/2012: survival and search & rescue di Jeram Enggang,Jelebu,N9..

aktiviti ni la yg mmg seronok skli..nme ny survival and seacrh & rescue (SAR)..nk kte pnt mmg penat la progrm ni..msuk paper 2 progrm ni..hehhe..mcm2 bnbe ktorg kne wt kt dlm utn ni..nk kte mkn mmg x la sbb nme ny survival..mmg lapar la tp ttp kne thn kn..smpt gk la sludup mknn..heehehe..bijak kn ktorg ni..gmbr ni adalah gmbr mencari dan mnyelamat dlm hutan bilamana t'ptus hbungn gn jgk komunikasi..ktorg kne bwk mgse trun dr bukit m'gunakn alatan gntian..mmg pnt la sgt..buat stretcher gne kayu pkok..mngikat mgse gne tali..gunakn kudrat yg ad tok bwk mgse trun dr bukit..laki lak 2 mgse ny..mmg semput ella..heheh.. mlm sbelum smpi kt cni,ktorg kne b'jln sejauh 4-6 kolimeter..bygkn..betapa jauh ny nk smpi kt tmpt kjadian..pas 2 ktorg kne wt khemah sndri gne kayu2 yg ad, wt unggun api..ingtkn senang nk wt unggun api tp rpe2 ny mmg ssh..

28/11/2012: special occassion..



 ha...ni la mse ny yg best..iaitu special occasions..heheh..cter ny cmni..ni adalah task tok ktorg di mana ktorg kne wt satu mjlis yg diberi tp pnekanan diberikn pd speech..tp mmg best..ad yg wt assembly school,wedding, graduation university,sport, dan group ella kne wt dinner event..mse 2 sume org pkai pkaian ikut theme tjuk dorg..hehehe..ap lg..melaram la ella..hehehe



ella tgh b'ucap la knon2 ny..hehe

1/12/2012: program khidmat komuniti pembersihan pantai di Teluk Kemang,PD
program ni pun best gk..hehehe..nme je progrm khidmat komuniti tp lebih byk mndi n secara santai je...mcm2 ktorg wt kt cni..antaranya ktorg wt BBQ..mlm sblm ny t'pkse tdo umh org sbb nk bsuh ayam wt BBQ.. pas 2 kt PD bljr berenang..adalah kopral hairi 2 ajar serba sikit psl renang..mmg xthn sbb kne tarik bot dr tgh2 laut ke tepi pntai..tp pngalaman mmg ssh nk crk.. dan x sgke leh naik banana bot..ella x pnh naik tp ble naik rse mcm xnk naik dh..mnyeramkn..rse mnyusahkn dri lak tp yela..kte wt ssuatu yg kte x pnh wt..mle2 mmg la mcm 2.... 

2/12/2012: kenduri kahwin anak prof dato'muhammad HJ alias di masjid Nilai

menyempat g Taman Botani, Putrajaya 
makan malam di pizza hut..hehehe..1st time mkn ni..

8/12/2012: survey tmpt Tautan Mahabbah yg x jd..heheh..di Kem Idaman Nurani,Hulu Langat,Selangor..



14/12/2012: last lecture by Ust Wan Fazrul


15/12/2012: kenduri kahwin jurulatih en.Yaakub..Selamat Pengantin Baru..di Palong,Negeri Sembilan

sempt singgah di Taman Ular,Ulu Bendul,N9

mcm2 aktiviti yg ella wt smpi x sempat nk blk kg..hehehe...wlu ap pun,,ella rndu kn kg....x sabar nk blk..hehehe...ni je la yg ella leh smpi kn kesronokan b'sama-sama kwn kt USIM ni..hehehe..lw ad penambahn ella tmbh ye..heheh

Monday, December 10, 2012


TENTANG DIRA

Teringat lak kt arwah enor....wah sdih ny..baru2 ni bik sawiyah iaitu adik kpd mak lan mninggal dunia...warghhh..mmg sdih...ella jmpe arwah kali terakhir mse hari rye aidilfitri ri 2..pas 2 mse rye aji x jmpe pun...spatut ny ella g umh bik sawiyah sbb ad kndri kt c 2 tp ella x g pun sbb malas...last2 malin,kak ct gn yu yg g...terkilan gk...ni die mninggal pun x dpt blk...nk cter psl blk kg pun dh mls sbb alasan yg sme sbb xde org nk bwk...nk wt cmne kn...ble ad org mnnggal je mst teringat kt arwah enor..ella tau, br bln 7 enor mninggal tbe2 bik sawiyah lak yg mninggal...mmg kuasa Allah nk menarik mnusia pd ble2 mse...ella tkut mak lan tertekan je...taun ni adalah taun ksedihan...warghhhh..mmg sdih...
teringt lak kang lan b'susah pyh nk crk dana utk prubatan arwah enor...brite 2 dh tersebar pun kt mingguan wanita x lame dlu..tp mmg dh lme la gk..hehehe...k la,,,ikuti kisah ny dlm mngguan wanita...

Adira Mahu Pulang RM75 Ribu Jadi Penghalang

Jam di dinding menunjukkan angka 11. Nurul Adira Bakin, 19, memasukkan bungkusan keropok losong yang dikirim oleh pensyarahnya ke dalam bakul motosikal yang bakal ditunggang tidak lama lagi.
Dalam perjalanan nanti, dia akan mengambil teman sekuliahnya di pekan Sungai Besar, langsung ke Politeknik Sultan Idris Shah, Sungai Lang, Selangor. Begitulah sifat Adira yang lincah dan cukup disenangi baik di kalangan pensyarah mahupun teman-teman sepengajian.
Walaupun mempunyai lesen, pelajar program Diploma Kejuruteraan Awam ini jarang menunggang motosikal. Biasanya dia akan dihantar oleh abangnya, Mohd Razif, 27. Hari itu, Adira tiada pilihan. Abangnya perlu menghantar Mak Tua ke satu tempat. Lagipun Adira bukan budak kecil lagi. Pandailah dia mahu membawa diri.
Belum pun lama Adira keluar dari rumah, Mohd Razif menerima panggilan yang menyatakan adiknya mengalami kemalangan ketika cuba mengelak kenderaan di satu selekoh.
Razif bergegas ke tempat kejadian dan mengikut tatkala adiknya dibawa oleh ambulans ke hospital di Klang. Di sana adiknya ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU).
“Saya dimaklumkan adik saya telah dilanggar lari oleh sebuah kenderaan di simpang jalan Sungai Apung berdekatan dengan Politekniknya. Kata saksi yang melihat kejadian, adik saya tercampak setinggi tiga meter dan melekat di tiang elektrik sebelum pengsan dan jatuh tersembam ke tanah. Tali helmet yang dipakainya terputus dan cermin yang menutup mukanya terpecah. Kawannya pula tercampak jatuh ke dalam lopak air.
“30 Mac itulah adik saya disahkan mengalami kecederaan teruk pada bahagian kepala, paru-parunya berair, otak, hati dan buah pinggang membengkak. Selepas dua minggu, bahagian yang membengkak mulai mengecut.
“Hampir dua bulan, adik saya ditempatkan di ICU. Memandangkan kami tinggal di Sabak Bernam manakala Adira pula di Klang, agak jauh untuk keluarga kami melawat mahupun bergilir-gilir menjaganya. Jadi saya mohon daripada pihak hospital agar memindahkannya ke hospital di Sabak Bernam,” ujar Razif.

Beban Kewangan Memeritkan

Sebaik sahaja berpindah ke hospital yang berdekatan dengan rumah, keluarga Adira pula berhadapan dengan bebanan kewangan yang cukup memeritkan. Beberapa perbelanjaan harian yang melibatkan susu, lampin pakai buang, beg najis perlu disediakan sendiri oleh keluarganya. Mereka memerlukan sekitar RM140 sehari. Sementara itu ibu Adira, Darmi Dayat, 53 mempunyai 13 orang anak.
Walaupun empat daripadanya telah berkeluarga, masih ada lagi beberapa orang anak-anak yang bersekolah dan belajar di pusat pengajian tinggi. Tentulah jumlah itu tidak mencukupi buatnya.
Ditambah dengan keadaan Adira yang koma pastinya menambahkan lagi beban di jiwa ibu tunggal yang tidak bekerja ini. Air matanya hampir kering setiap kali mengenangkan nasib anak ke sebelasnya itu. Setiap kali menjaga anaknya itu dia sentiasa bercakap dengannya. Dia mahu Adira bangkit semula, namun Adira tetap juga terbaring walau telah tiga bulan berlalu. Doktor pula memaklumkan andai dalam tempoh enam bulan Adira tidak berubah, maka begitulah nanti keadaan Adira untuk selamanya.
“Setiap tiga jam, saya akan memberikan susu khas yang dimasukkan melalui hidung. Harganya dalam RM70 lebih. Pernah sekali, kami keputusan wang.
Cadangnya mahu mengambil wang dari anak pada sebelah petang, rupa-rupanya susu Adira habis di tengah hari. Memang kelam kabut, sebab kalau nak mengambil duit itu saya perlu ke Shah Alam,” cerita ibunya dalam linangan air mata.

Air Mata Adira

“Sebenarnya kami mahu mendapatkan hak Adira melalui perlindungan insurans tapi kami tak boleh berbuat apa-apa kerana dia dilanggar lari. Saya amat berharap pihak yang melanggarnya tampil membuat pengakuan bagi membolehkan insuransnya berfungsi seperti yang sepatutnya,” tambah abang sulungnya, Roslan, 43 yang telah menghubungi pihak MW bagi mendapatkan bantuan.
“Setiap hari beginilah keadaan Adira. Hanya terbaring dan tidak memberikan tindak balas dari segi fizikal. Kami akan pegangkan bola di tangannya bagi membolehkan otot-ototnya memberi respons. Kalau saya letakkan tangan saya di hadapannya dia tidak akan beri tindak balas kecuali saya sentuh bulu matanya,” sambung Roslan lagi.
Hari itu, ketika kami merakam kisahnya, Adira menangis dan mengalirkan air mata. Seakan dirinya memahami kepayahan yang dialami oleh keluarganya. Air mata Adira membuatkan abangnya Razif sedikit terkejut.
Tuturnya sepanjang menjaga Adira di kedua-dua buah hospital Adira tidak pernah memberikan respons sebegitu. Begitu pun keluarga ini cukup mengharapkan agar mereka dapat membawa Adira pulang ke rumah.
Bagi mereka itulah jalan terbaik untuk mereka lakukan. Sekurang-kurangnya apabila berada di rumah, ibunya boleh menjalankan tanggungjawab menjaga adik-adik yang lain di samping menjaga Adira malah adik-beradik yang lain juga boleh membantu.
“Bila dia ditahan di hospital agak sukar kerana jadual lawatan yang terhad dan bukan semua adik-beradik boleh menjaganya. Tapi hendak membawa Adira pulang kami perlu membeli katil, tilam angin, mesin sokongan hayat, lampin pakai buang, beg najis dan susu tepungnya.
“Doktor di hospital telah mengira dan memaklumkan kosnya berjumlah RM75 ribu. Mana hendak kami cari wang sebanyak itu. Hendak biaya kos bulanan pun kami tersangkut sana-sini.
“Kami ada juga membuat permohonan di Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pusat Zakat tapi belum ada apa-apa respons daripada mereka (sehingga artikel ini ditulis). Menurut doktor, Adira sudah boleh dibawa balik, cuma kami sahaja yang kurang berkemampuan untuk membawanya pulang. Saya juga mengharapkan agar ada pengamal perubatan di luar sana yang sudi membantu kami memulihkan Adira,” ujar anak sulung ini lagi.

BANTU ADIRA

Buat masa ini, keluarga Adira hanya menanti keajaiban Allah untuk membantu menabahkan hati dan memudahkan mereka melalui ujian-Nya yang penuh getir itu.
Bagi pembaca MW yang mahu menghulurkan bantuan dan meringankan beban keluarga Adira boleh hubungi Roslan di talian 010 8772235 dan menyalurkannya ke Bank Simpanan Nasional-08600-29-00008840-8 dan Bank Islam 12-056-02-023702-9 atas nama Sarmi binti Dayat.



setakat ni je la kisah tntg ny...mmg sedih..

Saturday, November 10, 2012

RAYA HAJI (AIDILADHA) SEBUAH PENGORBANAN

Assalamualaikum...

       
       Sudah dua minggu rasanya hari raya Aidiladha berlangsung. Aidiladha atau dikenali juga sebagai hari raya korban ataupun hari raya haji merupakan hari kebesaran umat Islam di mana mereka akan menyambutnya pada 10,11,12, dan pada siang hari 13 Zulhijjah. Pada hari tersebut kita dilarang berpuasa dan dinamakan hari tasyrik. Pada hari itu juga kita disunatkan untuk bertakbir.

       Hari raya korban ini mempunyai kisahnya tersendiri iaitu kisah Nabi Ibrahim Alaihissalam yang mana terpaksa mengorbankan anakandanya sendiri iaitu Nabi Iamail Alaihissalam dengan menyembelih anakandanya atas perintah Allah S.W.T. Akhirnya Nabi Ismail ditukarkan kepada seekor kibas ketika penyembelihan itu dilakukan. Itulah kebesaran Allah. Daripada kisah Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail, kita disunatkan untuk menyembelih binatang korban. Antaranya ialah kambing, kibas, unta, dan lembu.
    
       Hari raya korban bermula pada 10 Zulhijjah dalam kalendar Islam di mana hari untuk kita memperingati sejarah tentang keluarnya Nabi Adam dan isterinya Hawa dari syurga ke bumi atas kesalahannya yang memakan buah khuldi iaitu buah yang dilarang oleh Allah untuk memakannya apatah lagi mendekatinya. Tetapi atas bisikan iblis, mereka memakan buah tersebut dan dihukum untuk turun ke bumi dan mereka terpisah. Tetapi mereka akhirnya ditemukan di padang Arafah. Hari raya ini juga disambut untuk meraikan orang-orang yang pergi haji ke Makkah al-Mukarramah di mana mereka menunaikan kewajiban rukun Islam yang kelima.

 
khusyuk mendengar khutbah
     Pada 10 Zulhijjah, orang Islam disunatkan untuk mengerjakan solat Hari Raya Aidiladha sebanyak dua rakaat, 7 takbir pada rakaat yang pertama dan 5 takbir pada rakaat yang kedua. Selepas itu khutbah pula disampaikan. Selepas berkhutbah mereka akan menjalankan ibadat korban iaitu menyembelih binatang korban. Daging sembelihan itu akan diagihkan kepada fakir miskin.

     Itulah serba sedikit tentang Hari Raya Haji. Mari tengok raya haji di Surau Al-Hidayah....











                         Orang kuat surau Al-Hidayah...Pakde Denan dan Kang Maman.



 bersalaman sesama jemaah selepas siap menunaikan solat aidiladha dan mendengar khutbah.



khutbah disampaikan oleh Pakde Denan di suarau al-Hidayah



kentong dibunyikan tanda sudah tamat solat sunat dan bacaan khutbah bagi memeriahkan lagi suasana kampung
Mengira duit sedekah daripada ahli surau. Wak Pandi gn abg Din.



Sembelihan dilaksanakan. Takbir.


sempat mengunjungi rumah kak rona di puncak alam


Beginilah kemeriahan hari raya di kampung ku..
      

Sunday, October 7, 2012

go go go SELANGOR..


assalamualaikum sume pembaca...hehehhe


rndu nk menaip blog ni...
wargghhhhhhhhhhhhhhh...sebenarnya sedih la nk taip blog ni...sebab mlm td b'lgsung ny p'lwanan bola sepak antre selangor VS kelantan...sdih ny sbb kalah...tp xpe...kalah tipis je 1-0....nk wt cmne kn....dah la kalah, kne kad merah lak 2..wlupun ella x tgk tp ak ttp ikut p'kmbangan selangor ni...menang atau kalah sume 2 adat b'tnding..lw sume nk menang spe yg nk kalah...ap pun ella tetap skong selangor wlupun ella dok kt nogori 9 ni...heheheh...
sedih: nasriq dikenakan kad merah..
sebenarnye bkn la ella xnk tgk p'lawanan ni tp yela...m'gamit ati la lw ak tgk p'lawanan ni...dlu arwah enor mmg minat sgt bola...ella pun ap lg,t'minat gk la...arwah sgt fanatik gn bola sekitar 2004...mse 2 p'lawanan yg ktorg ske tgk ialah piala tiger..mse 2 Malaysia lawan gn Indonesia...mmg best wlupun kalah sbb 2 adalaj final...
sekitar 2005 lak menyaksikan p'lawanan antre selangor gn spe nth...tp selangor menang la...mse 2 zaman Satim Diman jd pngurus selangor..jurulatih pulak Dollah Salleh,bekas pemain selangor gk..heheeh...wktu 2 mmg lucu..ad ke ptut sblm p'lawanan 2 mle,ktorg adk beradik pakat b'doa lepas sembahyang isyk supaye selangor menang..mse 2 pnye la fanatik gn pemain selangor smpi arwah enor wt buku log khas pemain bola selangor...segala brite tntg bola sepak selangor ad kt bku log 2...pemain yg femes mse 2 smestiny la Amri Yahya..khalid jamlus, syukor adan dn byk lg la..pas 2 pmain import lak bambang pamungkas gn ellie aboy..mmg femes la dorg mse 2...rpe ny bkn sjrh pngumpulan brite2 bola sepak selangor dh pun kang ajib wt mse taun ble nth..tgk bku log 2 dh lme...pmain2 ny pun dh veteren dn x leh main lg...tp lw stakat jd jurulatih leh la...hehehe..mse 2 zmn kng ajib...
fanatik arwah enor ni smpi la die sggup bli mjlh arena bola sepak semate2 nk tgk gmbr pmain2 bola sepak ni...heheheh..ella pun join je la...dh ad org bli tp ktorg bli gn kongsi duit...ksian kt die lak..pas 2 amri yahya 2 jd idola ktorg..nk kte ensem 2 xde la tp nth la,ktorg minat sgt gn die...tp skrg x lg...hehehe..

kami pminat Amri Yahya 2005...

hmmmm...rndunye la gn arwah...ble t'ingtkn pemain2 bola ni mmg t'ingtkn die...kenangn b'sme die mmg xleh lupa..sbb 2 la ella dh xde nk tgk bola2 ni sgt...cme prasaan ingin tau psl bola ni msh ad sbb mmg minat la wlupun x pndai main bola...hehhhe...
hmmm..k la...smpi cni je ella mnulis ye...hehehe..al-fatihah buat arwah enor dan arwah bapak sekali..